Peste 99% dintre companiile din România aflate în Top 1000 după cifra de afaceri din anul 2020 sunt prezente sub o anumită formă în mediul online, conform unui studiu realizat de agenția de marketing digital Klain. Această statistică impresionantă semnalează creșterea importanței prezenței în online din ultimii ani și accelerarea sa în contextul pandemiei de COVID-19. Mai mult decât atât, ea vine să confirme atât importanța menținerii unei activități în afara zonei offline, cât și existența unei oportunități de creștere pentru firmele mici și medii în acest mediu.
Valentin Bolboacă, managerul agenției Klain explică obiectivele studiului realizat și observațiile care pot fi extrase din acesta: „Pot afirma cu sinceritate că datele rezultate din analiză au fost surprinzătoare. Inițial, am pornit de la premisa că business-urile din top 1000 nu pun mare accent pe online, având în vedere că multe dintre ele dezvoltă relații de business și încheie tranzacții la nivel offline. La finalul realizării sale, când am concluzionat că aproape toate sunt prezente în acest mediu, am obținut o imagine reală asupra accelerării tranziției spre zona digitală și a importanței comunicării în acest spațiu, nu doar pentru companiile mari, ci și pentru afacerile mici și medii. Pentru a avea șansa să supraviețuiască într-o piață dominată de multinaționale, cele din urmă trebuie să investească inteligent în digital.”
Prezența online a celor mai mari firme din România nu este condiționată de segmentul la care acestea se adresează, anume B2B sau B2C. În aceste condiții, studiul relevă faptul că ele nu sunt influențate necesar de vânzările directe realizate în zona digital, ci mai degrabă de o necesitate actuală de existență în acest domeniu.
Klain, agenție de marketing digital cu 15 ani de experiență în acest domeniu, a cules datele cu privire la prezența și activitatea online a companiilor aflate în Top 1000, cu obiectivul de a realiza o investigație asupra tendințelor de digitalizare, a canalelor de comunicare, dar și a oportunităților pe care firmele mici și medii le au în acest mediu.
Astfel, din totalul de 1000 de business-uri analizate, 992 sunt prezente într-o formă sau alta în mediul online. Forma prevalentă de activitate este reprezentată de campaniile de PR, 91,7% dintre companii desfășurând astfel de acțiuni în spațiul digital. Desigur, segmentul de PR are la bază o strategie complexă, care include și se fundamentează chiar pe multiple canale de comunicare la nivel online. Ea este indispensabilă firmelor mari, dar poate aduce avantaje semnificative și celor mici și medii. Printre acestea se numără: creșterea încrederii în brand, minimizarea separației dintre business și potențialii clienți, creșterea generală a reputației, promovarea elementului uman și, bineînțeles, amplificarea prezenței online.
A doua formă a digitalizării implementată de către cele mai importante companii din România este website-ul, 91,6% dintre ele alegând acest canal de comunicare. Site-ul reprezintă o „carte de vizită online”, fiind cel mai eficient mod de stabilire a prezenței în acest mediu. Mai mult decât atât, el constituie în multe cazuri prima interacțiune directă pe care consumatorul o are cu un business în digital, putând fi asociată unei prime impresii din viața cotidiană.
În prezent, există numeroase modalități de creare a unui website, dar facilitatea obținerii sale nu reprezintă întotdeauna un aspect pozitiv. Simpla deținere a unui site nu este suficientă, acesta trebuind să respecte anumite condiții și bune practici cu privire la design, structură, conținut, SEO, viteză de încărcare și multe altele. Spre exemplu, chiar dacă 91,6% dintre primele 1000 de companii dețin un website, doar 82,2% dintre acestea și-au optimizat site-ul pentru mobile. Având în vedere predilecția utilizatorilor, cât și a motoarelor de căutare pentru mobile, procentul relevă discrepanța dintre existența unui website și utilizarea sa eficientă.
Atât timp cât bunele practici sunt respectate însă, el poate constitui un instrument benefic nu doar pentru firmele mari, ci chiar mai mult pentru firmele mici și medii. Indiferent de industria în care operează și de publicul țintă la care se adresează, business-urile pot transforma un consumator într-un client doar prin intermediul unui website.
O altă platformă online folosită de firmele din top 100 este Social Media. Astfel, 87,9% dintre ele dețin o pagină de Facebook. Importanța acestui canal de comunicare a crescut semnificativ în ultimii ani, iar contextul pandemiei nu a făcut decât să accentueze această creștere. În condițiile în care Facebook-ul era folosit de un număr semnificativ de ani ca un instrument de interacțiune cu consumatorii de către firmele din segmentul B2C, în prezent tot mai multe firme din sectorul B2B aleg să dezvolte o comunicare pe această platformă. Cu toate acestea, se remarcă o diferență între deținerea unei pagini și întreținerea unei comunicări constante, doar 70,5% dintre companii fiind active în prezent pe canalul lor de Facebook.
Poate în acest punct găsim exemplul cel mai bun pentru principiul general al prezenței în mediul online: nu este suficient ca o companie să existe în mediul online, ci aceasta trebuie să mențină o comunicare activă, inteligentă și utilă consumatorului. Pentru a veni în sprijinul business-urilor din România, am lansat un ghid de bune practici în Facebook, ce poate ușura tranziția organizațiilor în spațiul digital. Firmele din top 1000 nu utilizează doar Facebook-ul ca instrument de comunicare, ci și LinkedIn. Astfel, 73,9% dintre acestea dețin o pagină de business pe această platformă.
În general, Social Media poate constitui o unealtă eficientă pentru intrarea în mediul online a companiilor, indiferent de dimensiunile acestora. În condițiile în care interacțiunea directă cu consumatorii devine o condiție de formare și întreținere a relațiilor productive de business, platforme precum Facebook, LinkedIn și Instagram reprezintă alternative accesibile, ușor de utilizat și eficace de îndeplinire a acesteia.
Studiul realizat de Klain relevă o accelerare puternică a tranziției primelor 1000 de companii din România ca cifră de afaceri spre mediul digital. Chiar dacă vânzările încheiate de acestea nu sunt întotdeauna dependente de prezența lor în online, ele aleg acum să facă pasul spre digitalizare. În condițiile de față, pentru business-urile mici și medii existența în online devine o necesitate, iar oportunitatea lor de a se remarca în acest spațiu rămâne o posibilitate reală. Chiar dacă companiile mari sunt prezente în online, nu toate desfășoară o comunicare activă bazată pe o strategie inteligentă. Tocmai această dihotomie dintre prezență și activitate poate reprezenta cheia succesului pentru un business în dezvoltare.