Cover
Sursă foto: freepik.com

15 Termeni de marketing pe care trebuie să îi înțelegi când ai un business online

În 2023, marketingul digital este necesar pentru orice afacere care își dorește creșterea numărului de clienți, sporirea brand awareness-ului și majorarea profitului în general.

 

În era internetului, marketingul tradițional concurează cu cel digital. Fiind mai nouă, dar și foarte dinamică și complexă, promovarea în online are o terminologie specifică și un knowledge aparte. Specialiștii în marketing sunt familiarizați cu ele, dar e esențial ca și antreprenorii să absoarbă aceste cunoștințe, chiar dacă lucrează cu o agenție. În acest articol oferim câteva explicații simple și utile ale unor termeni din marketing pe care trebuie să-i înțelegi când ai un business online.

 

  1. Obiectivele de marketing

Acestea sunt partea esențială a unei strategii de marketing. Este important să definești clar punctul în care îți dorești să ajungi și, în funcție de acesta, să poți elabora un plan. Obiectivele te ajută să poți monitoriza fiecare pas și evoluția strategiei, îți pot confirma eforturile și te ajută să menții controlul.

Pentru a putea seta corect aceste obiective, marketerii folosesc metoda SMART. Mai exact, asta înseamnă ca obiectivele să fie Specifice, Măsurabile, Abordabile, Relevante și încadrate în Timp. SMART este un instrument eficient de organizare. El oferă reperele clare de abordat în brainstorming și implică toate dimensiunile necesare ca obiectivul să fie stabilit în mod eficient și clar.

 

  1. Planul de Marketing

Este ceea ce stabilește direcțiile pe care compania le va urma pentru a-și atinge obiectivele SMART într-o anumită perioadă de timp. De ce avem nevoie de un plan de marketing? Ei bine, fără acesta nu am avea o structură clară și ușor de monitorizat pentru ceea ce dorim să facem.

Un plan de marketing se bazează pe trei întrebări: Unde ne situăm în momentul de față? Unde vrem să ajungem? și Cum putem să ajungem acolo?. Cu ajutorul planului putem măsura progresul pe intervale specifice de timp și putem înțelege mai bine anumiți factori care ar putea avea un impact asupra succesului, un knowledge folositor pe viitor.

kpi
Sursă foto: freepik.com
  1. KPI’s (Key Performance Indicators)

Tradus în română ca Indicator de performanță, KPI-ul este instrument de măsurare și de monitorizare a acțiunilor. KPI-urile sunt un set de metrici care reflectă performanța practicilor folosite în raport cu obiectivele setate în planul de marketing pe termen lung.

  1. Brand vs. Branding

 Care este diferența dintre brand și branding? Brandul este percepția pe care oamenii o au despre un business, iar branding-ul este procesul activ de modelare a acelei percepții. Un brand nu e doar o simplă imagine, ci calitatea și reputația generală a unei companii: cum o văd oamenii, dacă au încredere în ea, dacă ar apela la produsele sau serviciile ei pentru a-și satisface nevoile. Brandingul este procesul de construire a brandului, o strategie de marketing care să asigure că răspunsul oamenilor la aceste întrebări este pozitiv.

 

  1. Website

 Tehnic vorbind, un site web este un ansamblu de fișiere HTML interconectate, care este accesibil pe Internet prin intermediul unei adrese web sau URL. Practic, un website este „cartea de vizită” a unui business – o platformă de prezentare (sau chiar de vânzare) a produselor și serviciilor sale. Este o resursă de informare extrem de importantă pentru actualii și potențialii clienți.

SM
Sursă foto: freepik.com
  1. Platforme de Social Media

Socia Media este o resursă de care depinde o mare parte din marketingul digital. Fiecare platformă are propriul specific și necesită o abordare unică, adecvată celor pe care îi găsim acolo. În funcție de produsul/serviciul pe care îl oferi și, mai ales, în funcție de publicul-țintă, e bine să-ți canalizezi eforturile către rețelele potrivite. De asemenea, exista formate de postări pentru fiecare tip de platformă. De exemplu pentru Instagram sunt potrivite cele de tip carousel și reels. Pentru Facebook – live și video, iar pentru Linkedin sunt postările cu tonul business to business (B2B).

 

  1. Motoare de căutare

Tehnica și structura motoarelor de căutare trebuie să-ți fie familiare mai mult decât unui utilizator generic. Motorul de căutare (search engine) este un program care stochează titlul, cuvinte-cheie și conținutul paginilor web într-o bază de date.  Orice motor de căutare are trei elemente majore:

  1. Robotul de căutare: este un program care vizează paginile web, le citește și apoi urmărește legăturile către alte pagini.
  2. Index sau catalog: aici sunt trecute informațiile despre fiecare pagină web pe care le găsește robotul.
  3. Software-ul de căutare: permite căutarea printre multitudinea de pagini înregistrate în Index.

Câteva exemple de motoare de căutare:  Google, Bing, Yahoo, Terti. Google dispune și de funcții de căutare pentru imagini, cărți, bloguri, grupuri de știri, documente, quizuri și directoare web. Bing este motorul de căutare oferit de Microsoft. La fel ca Google, Bing permite utilizatorilor să caute pe web diferite resurse.

 

  1. Cookie

Zilnic, ca utilizatori de internet, atunci când accesăm un site ne este adusă la cunoștință folosirea cookie-urilor. Dar ce sunt ele? Cookie-urile sunt fișiere care stochează informații despre tine, precum ce tip de browser folosești și ce fel de comportament ai pe internet.

La ce folosim cookie-urile? Ele sunt utile pentru monitorizarea performanței. Mai exact, acestea păstrează informații despre preferințe atât pentru analiză, numărul de utilizatori și tendințele de navigare pe website, cât și pentru analiza publicității. Ele sunt relevante în a livra reclame personalizate, în funcție de preferințele unui user.

 

  1. Vizitatori pe site

O persoană care vizitează site-ul și completează un formular de contact sau achiziționează un produs reprezintă o Conversie. Astfel, traficul pe site este un lucru important pentru afacerile care au un site web de prezentare sau de vânzare a produselor/serviciilor sale. Pentru a aduce cât mai mulți vizitatori pe site, se apelează la două tipuri de surse: traficul organic sau campaniile plătite.

ux
Sursă foto: freepik.com
  1. UI (User Interface) & UX (User Experience)

Un UX reușit este ceea ce face o platformă să fie simplu de utilizat. User Experience este un întreg proces, întreprins cu ajutorul gândirii analitice, atenției la detalii, cunoștințelor psihologice și strategiilor de simplificare a proceselor prin care trec clienții pentru accesarea serviciului sau cumpărarea produsului pe internet.

De exemplu, în cazul aplicațiilor web, site-urilor sau magazinelor online, UX ajută la îmbunătățirea proceselor și a experienței utilizatorului, oferind-i o funcționare rapidă și facilă, care îl poate câștiga ca client.

UI este preocupat de aspectul estetic și de interacțiuni plăcute, care să fie convingătoare (prin graphic design, layout, typography). Timpul petrecut pe o platformă depinde de amprenta vizuală pe care ea o lasă: o paletă de culori bine selectată, elementele dinamice, textele curate și care arată bine sunt esențiale. Comunicarea vizuală, care e foarte importantă în marketingul digital, este îmbunătățită prin strategiile UI.

 

  1. Funnel de vânzări

Un Funnel de vânzări constă în fiecare pas pe care o persoană trebuie să îl urmeze, în ordine, pentru a deveni client. El este alcătuit din trei secțiuni: TOFU (conexiunea dintre utilizator și vânzător), MOFU (crearea mediului de încredere dintre vânzător și cumpărător) și BOFU (transformarea utilizatorului în client).

 

  1. Campaniile PPC (Pay Per Click)

Ele sunt campanii plătite care te ajută să aduci trafic relevant și rapid pe site-ul business-ului tău. Implementarea unei campanii PPC în platforma Ads se bazează pe cuvintele-cheie pe care utilizatorii le introduc în motoarele de căutare. De fiecare dată când un utilizator dă click pe reclama implementată, cel care a creat publicitatea este taxat. Cele mai utilizate platforme pe care se pot implementa campanii de PPC sunt Google Ads și Facebook Ads. Targetarea poate fi făcută în funcție de mai multe criterii: tipul de browser, device, limba pe care o vorbesc persoanele, poziția geografica, genul lor și alte interese.

SEO
Sursă foto: freepik.com
  1. SEO (Search Engine Optimization)

Tehnicile SEO ajută mai bine motoarele de căutare să îți înțeleagă oferta. Un motor de căutare intoarce rezultate plătite și neplătite. Acesta are algoritmi prin care ordonează listele cu rezultate, care cercetează constant internetul pentru conținut nou și relevant. Cuvintele pe care le folosești pe site influențează poziția sa printre afișări. Cercetarea cuvintelor-cheie este, așadar, necesară. E important să descoperi cuvintele-cheie pe care oamenii le scriu atunci când caută servicii sau produse similare cu ale tale.

 

  1. CPL și CPA

Cost Per Lead măsoară cât de profitabile sunt campaniile de marketing atunci când vine vorba de generarea de noi lead-uri. Un lead este o persoană care și-a exprimat interesul pentru produsul sau serviciul pe care îl oferi. Cost Per Action este o valoare care măsoară cât costă generarea unei acțiuni prin publicitate.

 

  1. Reach & Engagement

Reach este termenul folosit pentru câte persoane văd o postare, iar Engagement este termenul folosit pentru câte persoane interacționează cu postarea (prin apreciere, comentariu, distribuire).

 

Așadar, acest articol servește ca o mică introducere în lumea marketingului digital. Bineînțeles, domeniul este mult mai profund de atât, iar marketerii specializați cunosc toate acțiunile care trebuie întreprinse pentru a utiliza această resursă atât de importantă de promovare. O agenție de marketing poate fi partenerul de încredere către generarea profitului, iar orice antreprenor trebuie să fie conștient de necesitatea unei astfel de colaborări în prezent.

 

Contactează-ne pentru o discuție despre cum putem crește business-ul tău cu prezența online sau urmărește-ne pe conturile noastre de social media: FacebookInstagram și Linkedin.

Etichete

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Construiește-ți o prezență activă în online.
Descarcă ghidul de bune practici pe Facebook pentru antreprenori și poziționează-te ca un expert.