Rezultate - Importanța mediului online pentru dezvoltarea companiilor din România

Studiu - Importanța mediului online pentru dezvoltarea companiilor din România

Suntem bucuroși să împărtășim rezultatele cercetării despre importanța mediului online în dezvoltarea companiilor din România.  Studiul este realizat de către noi, agenția KLAIN în parteneriat cu Centrul de Cercetare în Comunicare și Inovare Socială (CoRe), Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB), BT MIC și susținută de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) 

Inițiativa deschisă a adus împreună contribuția a 1285 de oameni de business din fiecare județ al României, datorită cărora putem acum să explorăm care este relevanța marketingului online în dezvoltarea companiilor românești. 

 

Obiectivele cercetării 

Ne-am propus să identificăm: 

  • Percepția antreprenorilor despre impactul pe care mediul digital îl are în business 
  • Importanța strategiei de business și a strategiei de marketing pentru companii 
  • Importanța deținerii unui website propriu  
  • Care sunt canalele de comunicare cele mai utilizate în prezent și care este eficiența lor 
  • Care sunt investițiile pe care companiile românești obișnuiesc să le realizeze în prezența în online 

 

Metodologie  

Pentru a crea o perspectivă complexă și reprezentativă asupra marketingului digital românesc, am intervievat peste o mie de antreprenori români din toate zonele țării. 

Studiul s-a desfășurat în perioada august-decembrie 2023 și însumează peste 20.000 de răspunsuri la cele 22 de întrebări din chestionarul realizat de specialiștii Klain.  

Întrebările au fost elaborate astfel încât să surprindă:  

  • Portretul a peste 1000 de companii românești în ceea ce privește activitatea lor de business și de marketing 
  • Percepția asupra mediului online pe care o au antreprenorii români din peste 20 de industrii, din fiecare județ al țării și care dețin companii cu Cifre de Afaceri diverse 
  • Care sunt canalele de comunicare pe care mizează antreprenorii români în mod real 
  • Situația bugetelor investite în marketingul online în 2023 

1. Imaginea pe care cercetarea noastră o conturează este reprezentativă la nivel național, datorită implicării a cel puțin o companie din fiecare județ al țării. 

Fiecare zonă a țării este reprezentată în studiu, cu companii din peste 20 domenii de activitate și cifre de afaceri variate. Astfel, am creat un spectru suficient de larg astfel încât rezultatele să reflecte o perspectivă complexă despre marketingul digital în România.
 

  1.  
Județe studiu
Deși 75% dintre companiile implicate au o strategie de business, doar 23% dintre acestea realizează și reușesc să implementeze o strategie de marketing.

2. Deși 75% dintre companiile implicate au o strategie de business, doar 23% dintre acestea realizează și reușesc să implementeze o strategie de marketing. 

Privind strategia de marketing, 42,8% dintre respondenți nu au definit deloc o strategie în ce privește comunicarea offline și online 

Mai mult, 60,64% dintre antreprenori au declarat că nu au reușit să implementeze strategia lor de marketing decât în proporție de sub 50% 

3. Majoritatea respondenților au confirmat că optează pentru externalizarea serviciilor de marketing și că au nevoie de sprijin pentru prezența în online, mai ales pentru Google Ads și Meta Ads. 

Un procent de 76,37% dintre respondenți au declarat că nu realizează promovarea la nivel intern, ci o externalizează. 

În colaborarea cu agenții de marketing, serviciile alese sunt, în principal, cele de Social Media – 86% dintre antreprenori sunt prezenți pe Facebook datorită agenției cu care lucrează, 63% pe Instagram, 45% pe LinkedIn. 

Relevant este faptul că antreprenorii aleg într-o mare măsură să acceseze tactici de marketing performant, precum Facebook Ads (48% dintre aceștia) sau Google Ads (57%), prin intermediul colaborărilor cu agenții de marketing. 

4. Prezența în online este definită de deținerea unui website propriu și a paginilor Social Media dedicate businessului.

Privind canalele de comunicare, 68% dintre companii dețin un website de prezentare, 75% au o pagină de Facebook, 46% au o pagină de Instagram și 30% folosesc LinkedIn pentru a interacționa cu consumatorii.  

canale social media în colaborare cu agenție

5. În termeni de profitabilitate, anumite canale de comunicare își demonstrează eficiența mai mult decât altele.  

În acest sens, respondenții văd ca profitabilă comunicarea pe următoarele canale: Social Media (în procent de 31,3%), website-ul propriu (29%), e-mail marketing (10,3%) și campaniile SEO (9,1%). 

6. Investiția în promovarea din mediul online se află într-o tendință de creștere.  

Bugetul utilizat în 2023 a crescut față de 2022 în cazul a 39% dintre respondenți. Doar 7% dintre aceștia au declarat că au scăzut bugetul pentru marketing online.  

Această tendință se datorează și percepției conform căreia prezența online este importantă și foarte importantă pentru 78,8% dintre respondenți. 

 

Buget mk 2022 vs 2023
AI in marketing

7. Inteligența artificială a prins un avânt considerabil în mediul online și face parte din planificarea promovării în online. 

Privind integrarea AI în promovarea online, 37% dintre firmele respondente își propun să integreze tehnologiile inteligenței artificiale în promovare într-o mare sau foarte mare măsură. 

Doar 13% dintre acestea nu au planificat să utilizeze AI-ul în perioada următoare. 

Studiu realizat de:

Logo-UBB

Studiu susținut de:

Parteneri media:

Completează formularul și vei primi studiul în cateva zile.

Prin introducerea datelor dumneavoastră în formularul de contact, sunteți de acord cu Politica de Confidențialitate. Accesarea Formularului nu duce automat la abonarea dumneavoastră la Newsletter-ul nostru.

Când trimiteți o solicitare sau mesaj prin intermediul site-ului nostru, vă solicităm numele și adresa de e-mail sau telefon/fax. Utilizăm aceste informații pentru a răspunde cererii dvs. Putem să vă trimitem un e-mail de mai multe ori după ce ați făcut o solicitare, pentru a ne asigura că am răspuns la întrebarea dvs. și pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor noștri. Nu folosim informațiile furnizate de dvs. prin formularul de contact pentru a lua decizii automate care ar putea să vă afecteze. Menținem e-mailurile venite din solicitări timp de trei ani, după care sunt arhivate în siguranță și păstrate timp de cinci ani, când le ștergem.

Datele personale colectate nu se divulgă altor persoane.