Actualizat 16.03.2023
Dacă nu măsori, nu vei știi ce să optimizezi. Altfel spus, succesul unei campanii de marketing online constă în măsurarea rezultatelor și testarea unor modalități diferite de promovare, până ajungi la cea care îți aduce cele mai bune rezultate.
Mediul digital ne oferă o serie de tool-uri prin care putem să monitorizăm performanța unei campanii, însă trebuie să știm cum să le folosim pentru a obține rezultatele pe care ni le dorim. Pentru aceasta, iată câteva sfaturi pe care trebuie să le iei în considerare atunci când vrei să măsori eficiența unei campanii.
Setează-ți obiective SMART
Măsurarea unei campanii începe cu setarea obiectivelor. Stabilește de la început care sunt rezultatele pe care vrei să le obții și, pe baza acestora, începe crearea campaniei și implementarea metodelor de măsurare. În funcție de specificul business-ului tău, obiectivele pot fi: creșterea vânzărilor (produse sau servicii), creșterea numărului de abonări la un newsletter, trafic pe site, descărcarea unei broșuri sau a unui eBook, vizualizarea unui video și multe altele. Nu uita, oricare ar fi obiectivul tău, este important să setezi o limită de timp și să prezinți cel puțin un indicator de progres.
Pentru a clarifica acest punct, putem considera următorul exemplu. Să presupunem că avem un magazin online și vindem paste de casă. Un obiectiv SMART ar fi: creșterea numărului de vânzări de la 40 în luna curentă la 60 în următoarele 2 luni. Astfel, obiectivul nostru este Specific, Măsurabil, Accesibil, Relevant și încadrat în Timp.
Stabilește publicul tău țintă
Publicul țintă nu este reprezentat de toate persoanele cu o vârstă cuprinsă între 18 și 65 de ani. Ține cont de ceea ce oferi și targetează doar segmentul/segmentele interesate de produsul sau serviciul pe care îl oferi. Acest lucru te va ajuta să măsori mult mai ușor rezultatele obținute și să faci din campania ta de promovare o investiție, nu o cheltuială.
Dacă ne raportăm la magazinul nostru online de paste, vom putea seta ca public țintă: persoanele care iubesc preparatele din paste, cei care sunt pasionați de gătit (deoarece acestea trebuie și preparate), cei care urmăresc emisiuni culinare. Ca vârstă, putem începe de la 18 ani, deoarece sunt ușor de pregătit și putem ajunge chiar și până la 65 de ani. Astfel, vom fi nevoiți să avem mai multe segmente de public țintă (principal și secundar), deoarece fiecare va avea altă necesitate, iar comunicarea se va realiza prin mesaje diferite.
Când să începi măsurarea unei campanii?
După ce ți-ai setat obiectivele și ai stabilit care este publicul tău țintă, următorul pas este implementarea campaniei. Unul dintre beneficiile unei campanii online este faptul că rezultatele se văd la scurt timp după ce campania a fost activată, dar pentru a determina cu exactitate ce anume funcționează și ce nu, este nevoie de o perioadă mai lungă de monitorizare și testare. Testează încă de la început mai multe landing page-uri, mesaje sau imagini și vezi care dintre ele performează cel mai bine.
Tool-uri prin care să măsori rezultatele unei campanii
Indiferent de platforma de promovare aleasă (Facebook, Google, LinkedIn), acestea îți oferă date prețioase despre performanța campaniilor, precum număr de click-uri, impresii, rată de click, cost per click, număr de conversii, rată de conversie și multe altele. Dacă ai un magazin online sau orice alt tip de business care implică acțiunea unui utilizator pe site (înscrierea la un newsletter, adăugarea datelor pentru descărcarea unui eBook), nu uita să implementezi codul de conversii (pentru campaniile din Google Ads) sau Facebook Pixel (pentru cele din Facebook).
Astfel, vei avea un overview al performanței campaniei/campaniilor, grupurilor de anunțuri sau a cuvintelor cheie. Având aceste date, vei știi care sunt cele mai căutate produse sau servicii, pentru care dintre acestea este indicat să crești sau să scazi bugetul, care sunt zonele pe care trebuie să insiști, intervalele orare între care userii convertesc și multe altele. În continuare, în funcție de aceste date, vei ști ce funcționează și trebuie optimizat.
Unul dintre cele mai importante tool-uri din arsenalul unui marketer rămâne Google Analytics. Acesta te ajută monitorizezi performanța unei campanii online (Facebook, Google Ads) în corelație cu celelalte surse de trafic (organic, direct, email, referral), să vezi care este comportamentul utilizatorilor pe site sau modul în care interacționează cu site-ul.
Dacă ai un magazin online și ai activată funcția de eCommerce Tracking, poți urmări evoluția vânzărilor generate, produsele adăugate cel mai frecvent în coș, rata de abandon a coșului, canalele care generează cele mai multe vânzări și alți indicatori relevanți.
Acestea sunt doar câteva metode prin care poți să măsori impactul unei campanii online. Însă, pentru a ajunge la cele mai bune rezultate pentru campania ta, trebuie să cunoști cu exactitate obiectivele tale, publicul tău țintă și avantajele tale competitive, dezvoltând pe baza acestora mesajele și implementând cele mai eficiente modalități de măsurare.