Sursă foto: freepik.com

Generația Z, tehnologia și Social Media

Cu toții am auzit cel puțin o dată termenul Millenials, care desemnează generația celor născuți între 1981 și 1996. Semnificativ diferiți în interacțiunea socială față de grupul generațional anterior, ei au adus schimbări importante la nivelul culturii, economiei și tehnologiei, atât la nivelul SUA, cât și al țărilor europene.

Numeroase articole, editoriale și studii au fost dedicate acestei generații, înțelegerea sa fiind considerată esențială în vederea încadrării membrilor ei într-o piață de consum. Mai mult decât atât, stabilirea unui raport cu aceasta oferă companiilor, marketerilor, formatorilor de opinie și politicienilor șansa de a duce produsul, serviciul sau platforma lor mai aproape de o zonă a consumului.

Ce au ignorat toți aceștia până acum câțiva ani este însă faptul că Millenials sunt pe cale de dispariție, cel puțin în sensul în care relația lor cu tehnologia și Social Media devine din ce în ce mai puțin naturală. Din punct de vedere economic, social și cultural ei devin „învechiți”, iar locul acestora este luat de Generația Z.

Ce este Generația Z?

Conform Pew Research, Generația Z îi include pe toți cei născuți începând cu anul 1997. Astfel, cel mai „bătrân” membru al acestei generații are 21 de ani, iar cei mai mulți se află încă în anii adolescenței.

Chiar dacă majoritatea nu are încă dreptul la vot și nu se bucură de un venit stabil, potențialul ei de influență este deja exploatat de diverse ramuri ale societății. Mai mult decât atât, caracterul lor instabil impune necesitatea unei încercări de teoretizare prematură a acestora, care va fi utilizată ulterior în influențarea grupului.

Obsesia acestora față de platformele de comunicare online și respingerea conceptului tradițional de muncă duce uneori desconsiderarea lor. Nu trebuie să uităm însă că până în 2020, ei vor constitui o treime din totalul populației Statelor Unite și a majorității statelor europene.

Poate cel mai important aspect însă este legat de interacțiunea Generației Z cu tehnologia și cu Social Media. Ea oferă detalii relevante nu doar în legătură cu poziționarea lor socială, ci și despre reformele pe care diverse companii, instituții și persoane trebuie să le inițieze pentru a nu fi ignorate de acest grup.

Generația Z și tehnologia

Putem spune că Z reprezintă prima generație care „s-a născut cu telefonul în mână”, având acces la smartphone-uri întreaga viață. Conform unui studiu realizat de Business Insider, aproape 80% dintre aceștia dețineau deja un smartphone la vârsta de 13 ani.

Acest fapt a dus la o mutație radicală în privința dinamicii și tipologiei comunicării, ea realizându-se aproape integral prin intermediul Social Media și al textelor.

Majoritatea celor care fac parte din noua generație au acces la un computer sau laptop acasă, procentajul fiind influențat însă semnificativ în acest segment de venitul total al familiei, dar și de nivelul de educație al părinților.

Aceste cifre influențează puternic și accesul Generației Z la internet, 45% dintre tineri utilizând în prezent internetul aproape constant. Mai mult decât atât, un procent semnificativ dintre aceștia au acces la o consolă de jocuri sau își ocupă o bună parte din timp cu jocuri video.

Toate aceste cifre relevă importanța tehnologiei asupra Generației Z, așezând-o pe aceasta din urmă într-o eră a dezvoltării, digitalizării și tehnologizării. Tehnologia le caracterizează existența, iar îndepărtarea lor de ea devine acum imposibilă.

Având în vedere caracteristici precum accesul direct la informație și rapiditatea comunicării, totul are pentru Generația Z un caracter imediat. Cei care fac parte din acest grup așteaptă o gratificare instantanee, fără însă a renunța să lupte pentru ea atunci când nu o obțin.

Ei sunt capabili să gândească analitic și să utilizeze noile tehnologii și metode de comunicare pentru a aduce o schimbare. Doar pentru că Generația Z trăiește în Social Media, nu înseamnă că ea nu este capabilă să vadă lumea din afara ei.

Generația Z și Social Media

Z este prima generație care a asociat internetul cu rutina zilnică. Mai mult decât atât, cei mai mulți tineri au crescut într-o lume în care Social Media este o parte inseparabilă a vieții lor. Ei nu au cunoscut niciodată o existență în afara follow-urilor, like-urilor și view-urilor.

Stabilirea unei conexiuni cu ceilalți, fie că vorbim de prieteni, familie sau brand-uri durează doar câteva secunde și se realizează printr-un tweet sau un status update. Această imediatitate nu rămâne însă la nivelul de simplă curiozitate, ci influențează puternic zona de retail, cauzele politice și demersurile sociale.

Generația Z este prin excelență o generație online. Cu toate acestea, anumite platforme încep să piardă teren în fața acesteia, cel mai puternic exemplu în acest sens fiind Facebook.

Chiar dacă Z petrece aproape o zi din săptămână urmărind content (mai exact 23 de ore din care 11 sunt consumate exclusiv pe mobile), există o diferență fundamentală la nivelul modalității de acumulare a informațiilor și, implicit, a tipologiei content-ului. Altfel spus, Generația Z nu mai citește content, ci se uită la content.

Creșterea utilizării smartphone-urilor în întreaga lume contribuie nu doar la transformarea activităților online într-un obicei natural (cel mai bun exemplu fiind verificarea Social Media în fiecare minut liber), ci și la schimbarea tipului de content produs și asimilat.

Generația Z părăsește Facebook în favoarea Instragram, Snapchat și Youtube, arătând o preferință pentru poze, snap-uri și video-uri. Aceasta este mult mai predispusă să consume și să creeze un content vizual, lăsând în urmă obositoarele texte.

Studiul Pew Research menționat anterior arată că doar 51% dintre tinerii americani utilizează Facebook. Se remarcă astfel o scădere drastică față de 2014, când un studiu al aceleași instituții arăta un procentaj de 71%. În acest context, marii câștigători sunt Youtube, Instagram și Snapchat, a căror utilizare de către Generația Z se situează la un procent de 85%, respectiv 72% și 69%.

Vizual, instantaneu și mobile

Acestea sunt principalele trei trăsături care caracterizează Generația Z. Ea așteaptă mereu o gratificare instantanee, iar pentru că în mediul online aceasta este adeseori obținută, așteptarea lor se extinde și în lumea de zi cu zi.

Z este generația care a avut dintotdeauna acces la smartphone și pentru care conectivitatea nu mai reprezintă o posibilitate, ci o realitate.

Nu în ultimul rând, aceasta realizează o tranziție aproape absolută spre content-ul vizual, ignorând textul. Există însă un aspect pozitiv al ultimei caracteristici: probabilitatea ca tinerii care aparțin ei să identifice eventuale erori în acest articol scade considerabil.

Sursă foto: Shutterstock.com

Etichete

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Construiește-ți o prezență activă în online.
Descarcă ghidul de bune practici pe Facebook pentru antreprenori și poziționează-te ca un expert.