Anul acesta se împlinesc 13 ani, un număr cu noroc se pare că, de când am decis să deschid firma Klain, după ce am identificat o nevoie în piața locală și am creat un proiect ce oferea prezență online pentru unitățile hoteliere. A fost primul proiect personal, un proiect care funcționează și azi.
De atunci și până în prezent s-au schimbat multe. Ne-am dezvoltat ca agenție de maketing online, ne-am diversificat serviciile și produsele, dar și gama de clienți. Am trecut peste multe situații grele, chiar și peste criza economică, o criză care a început pentru unii în 2008, pentru alții mai târziu.
Atunci am văzut pentru prima dată cum proiectele sunt întrerupte brusc, deși începuseră cu mult elan, echipele se destramă, firmele se închid și dramele sociale se accentuează. Tot atunci am văzut echipe care au găsit soluții, firme care s-au reinventat și oameni care nu au renunțat. Viața a mers înainte pentru ei.
În acea perioadă am înțeles că viața, cu atât mai mult cea de antreprenor, este despre provocări, despre identificat soluții, despre cât de adaptabil ești intr-o situație delicată și despre cât de mult poți să vezi dincolo de ziua de azi.
Iar în prezent suntem într-o situație similară, dar diferită în același timp. Deși toți știam că ne aflăm pe un vârf al creșterii economice la nivel global și ne așteptam să apară cel puțin o corecție în următoarea perioadă, nimeni nu a putut să anticipeze că vom fi loviți de un tsunami atât de violent, în timp ce noi stăm pe plajă la soare.
Azi, tot mai multe firme se închid sau își restrâng activitatea, așteptând să treacă acest val. Se întâmplă peste tot, în aproape toate domeniile de activitate. Firmele uită de clienți, uită de colaboratori, uită de furnizori sau chiar de angajați. Uită că în perioadele grele se fac adevăratele relații.
Și în agenția noastră mulți clienți au plecat imediat după ce s-au luat primele măsuri drastice de către guvern și au tăiat orice formă de comunicare, pentru a-și conserva resursele, baricadându-se într-un colț „sigur”.
La început am încercat atât eu, cât și colegii mei să venim cu soluții pentru ei, pentru a le arăta că, mai ales în cazul unor dintre ei, există o nevoie pentru serviciile și produsele lor și în aceste condiții de criză, doar că trebuie să-și schimbe modul de abordare. Am încercat să le arătăm că dacă facem un funnel simplu de vânzări pot să genereze solicitări și cash flow în această perioadă. Dar totuși nu au văzut-o ca pe o soluție și au renunțat.
În schimb, alții s-au activat singuri și ne-au zis că acum este momentul lor, iar pentru că clienții lor sunt în online acum și ei trebuie să fie acolo. Alții au ales să continue proiectele pe care le-am început indiferent de contextul actual, pentru că văd dincolo de ziua de azi și vor să fie pregătiți pentru ziua când va trece acest val.
Sunt convins că tuturor ne este greu, dar modul în care acționăm în această perioadă să definească business-ul nostru pentru o perioadă îndelungată. Depinde de fiecare.
Cu cât ne panicăm mai mult, cu atât șansele de a fi creativi și de a identifica soluții de adaptare sunt mai mici.
Să nu uităm că cea mai de preț resursă a noastră este timpul, iar acum îl avem din plin pentru că #stămacasă.
P.S.1.: Nu am mai scris de mult timp, dar azi m-am activat după o zi de discuții telefonice neîntrerupte cu 80% dintre clienți și foștii noștri clienți.
P.S.2.: Dacă ești pasionat de marketing online, citește articolul scris de mine despre: Ce schimbări va aduce această criză pentru marketing-ul online?