Am participat la a 18-a ediție a Galei Premiilor eCommerce GPeC care s-a desfășurat pe 31 octombrie la Teatrul Național București, unde am strâns o serie de informații și am tras câteva concluzii în ceea ce privește mediul online și piața de eCommerce din România pe care am să vi le structurez în acest articol.
Datele ne arată că anul 2023 va fi unul în creștere pentru zona de eCommerce în România, însă nu vor mai fi creșteri de 2 cifre, cu care eram obișnuiți în anii trecuți, ci o să ne raportăm la o singură cifră. Care va fi ea? O să vedem la finalul anului după ce trece perioada de Black Friday și cea de Crăciun. Anul acesta, Black Friday la cel mai mare jucător, respectiv eMag, va începe din data de 10.11.2023 de la ora 07:30, data la care de obicei se vor alinia și shopurile mici și medii. În condițiile în care jucătorii mari din piață au o cotă relativ importantă din cifrele de eCommerce din România, e posibil ca această creștere pentru companiile mici și medii să fie una la limită sau chiar pe minus.
O influență în creștere a achizițiilor online o au shopurile internaționale care sunt din ce în ce mai prezente în piața din România. Aici ne raportăm la cele regionale, dar și la cele chinezești care au câștigat mult teren în ultimul an, astfel încât pe anumite segmente acaparează aproximativ 50%. Tot aceste platforme externe aduc facilități cumpărătorului român, de la posibilități multiple de plăți, la timp mai scurt de livrare a produselor, un lucru care este dorit de clientul final.
În continuare, problema scalării la nivel regional a business-urilor românești a fost discutată. Jucătorii mici și medii au rețineri în a intra pe piețele vecine, deși sunt multiple variante pentru a face acest lucru. Ceea ce mă duce cu gândul că, fie antreprenorii și managerii nu au un plan de business bine structurat, fie se raportează doar la piața locală, având o perspectivă mai rezervată când vine vorba de mediul online.
Tocmai pentru a înțelege percepția antreprenorului român despre oportunitățile din mediul online am demarat anul acesta studiul: Importanța mediului online pentru dezvoltarea companiilor din România, care va oferi date relevante despre acest subiect. Dacă vrei să afli mai multe despre acest studiu, accesează linkul: https://klain.ro/studiu, iar după finalizarea studiului fiecare participant va primi un raport cu datele obținute și interpretarea lor.
Pe de altă parte, comportamentul clientului final, care cumpără din online, este unul rezervat. Mai exact, studiile realizate recent în piața noastră arată că frica și lipsa de siguranță a lor și a familiei îi îndeamnă pe români să se îndrepte spre achiziții de produse și servicii de bază, să fie atenți la preț și să cumpere din afara țării unde găsesc produse și servicii mai ieftine. Un lucru interesant este că zona de mobile domină achizițiile online. 92% dintre cei care achiziționează online declară că ei preferă să o facă direct de pe telefonul mobil. Deci, mobile first!
Optimizarea fluxului de cumpărare din site, respectiv a etapelor prin care trece un client de la vizitator spre client final, este un subiect care este atins de fiecare dată în aceste tipuri de conferințe. De ce? Pentru că în continuare sunt site-uri importante care nu pun accent pe client, nu au imagini și conținut care să ofere o emoție sau care să-l ajute pe client în luarea deciziei de cumpărare. Tot acest proces se face prin colectarea de date și interpretarea lor, pentru a înțelege cât mai bine ce fac clienții potențiali în site-ul unui brand.
Un alt subiect discutat a fost cel al construirii unei comunități în jurul unui brand. În condițiile în care costurile de achiziție a clientului din mediul online cresc constant, comunitatea este cea care va ajuta un brand să se dezvolte și va determina clientul să cumpere.
De multe ori, le dau exemplu clienților că dacă vor un business de 100K euro, au nevoie de 1.000 oameni care să cumpere de 100 euro/an, adică mai puțin de 10 euro/ lună. Așadar, nu au nevoie să se expună spre toată piața, să se dilueze în comunicarea lor online spre toate direcțiile și segmentele de piață pentru a atinge cât mai mulți oameni.
AI-ul, cel mai fierbinte subiect din ultima perioadă, este un lucru cu care suntem nevoiți să ne adaptăm și să-l implementăm în business-urile noastre. Din perspectiva mediului online și a marketingului digital, AI-ul se răspândește cel mai rapid. Ne ajută să eficientizăm procesele, să automatizăm acțiunile repetitive, iar în același timp, pune presiune pe oamenii din domeniu să-l înțeleagă, să folosească tool-uri și concepte noi de lucru. Pentru antreprenori, AI-ul aduce o presiune de adaptare pentru că altfel riscă să piardă un tren pe care greu îl vom mai prinde.
Închei acest articol cu speranța că v-a oferit o perspectivă interesantă asupra evoluției mediului online și a pieței de eCommerce din România. Anul 2023 este unul de tranziție, cu perspective de creștere, dar cu o schimbare de paradigmă în ceea ce privește ritmul acestei evoluții. Mediul online oferă atât oportunități, cât și provocări, iar antreprenorii și profesioniștii din domeniul eCommerce trebuie să fie pregătiți să se adapteze și să inoveze pentru a rămâne relevanți pe piață. Așteptăm cu nerăbdare să vedem cum se va dezvolta această industrie în următoarele luni și să urmărim cum evoluează tendințele în eCommerce din România.