Vă povesteam în prima partea al acestui articol că utilizatorii din online prea puţin citesc un text întreg şi că mai degrabă îl scanează. Asta se întâmplă deoarece există foarte multe informații pe internet și pentru că lipsa timpului îi împinge să caute conținutul relevant, adică cel care într-adevăr merită citit. Din această cauză, multe articole, texte sau mesaje sunt trecute cu vederea, pentru că nu îi acaparează pe cititori de la primele fraze (aici includem atât titlul, cât și fraza introductivă).
Ca să scriem un conținut relevant pentru utilizatorii noștri este foarte important ca în primul rând să îi cunoaștem. Nu mă refer la întâlnirea lor efectivă față în față, ci la cunoașterea informațiilor demografice și comportamentale. Tocmai pentru asta, trebuie să facem cercetarea de care vorbeam în prima parte.
Ce trebuie să știm despre utilizatorii noștri?
- Sexul – comunicarea este total diferită pentru femei și bărbați, dar pot exista situații în care trebuie să ne adresăm ambelor sexe
- Domiciliul – trebuie să cunoaștem dacă locuiesc în mediul rural sau urban, dacă stau la orașe mari sau mici, în ce țară locuiesc
- Vârsta – pentru un tânăr/ă scriem într-un fel, iar pentru un bătrân/ă scriem în alt fel
- Cultura – acesta este un factor important, deoarece definește în mare parte o persoană
- Accesul la internet – chiar dacă pare o banalitate, ar trebui să știm (dacă se poate) de unde accesează conținutul nostru: de acasă, de la birou, de la școală, din internet caffee-uri, etc
- Nivelul de educație – dacă scrii un text mai greu într-un limbaj științific nu toată lumea îl va înțelege, astfel că este important să îi vorbești pe limba lui
Creare de personaje
După ce cunoști toate aceste date despre utilizatorul tău, este indicat să creezi personaje pe baza informațiilor obținute în urma documentării. Îți va fi mult mai ușor să scrii pentru publicul tău țintă dacă ai în minte un personaj pe care tu l-ai creat în prealabil.
De exemplu:
Grupul tău țintă sunt femeile care practică golf. Pentru asta trebuie să creezi un personaj, chiar să îl desenezi, care să reprezinte femeile din grupul țintă. Personajul trebuie să fie cât mai personalizat, iar pentru asta are nevoie de un nume, de vârstă, localitatea de domiciliu, ocupația, starea civilă, chiar și dacă are copii, dar și un mic motto care să o reprezinte.
Cu acest personaj în minte, este mult mai ușor să faci texte relevante pentru grupul țintă. Tocmai pentru asta este important să îți și cunoști utilizatorii. Până la urmă, dacă tu te adresezi unui public anume, pe care tu consideri că ar fi cel bun, iar informațiile tale ajung la alte persoane, riști ca munca ta să nu fie deloc apreciată și să nu producă conversii.