Domeniul web se referă la înșiruirea de caractere asociată unei adrese IP, aferentă unui server conectat permanent la internet. Scopul principal al unui domeniu este acela de a stabili identitatea unui site web și de aceea numele său este unic. Cu ajutorul lui, toți utilizatorii se conectează la interfața site-ului web, având acces la tot ceea ce oferă el (și implicit, business-ul).
Disponibilitatea numelui poate fi verificată pe www.roltd.ro – Romanian Top Level Domain – compania care oferă servicii de înregistrare a domeniilor cu extensia „.ro”. Considerăm că procesul de verificare trebuie efectuat temeinic pentru a evita pericolul confiscării, datorat faptului că există deja o marcă înregistrată denumită similar sau identic.
În acest caz, spre deosebire de cel al mărcii, înregistrarea se realizează mult mai rapid și mai ușor, motiv pentru care companiile se rezumă doar la acest tip de înregistrare. Însă trebuie să specificăm faptul că drepturile asupra unu domeniu web sunt limitate doar la utilizare, nu și la proprietate.
Existența unui business exclusiv în mediul online depinde în totalitate de domeniul web. În această situație particulară, comunicarea aferentă procesului de branding depinde în mod direct și în totalitate de site-ul web.
Aspectele pe care trebuie să le ai în vedere atunci când decizi să înregistrezi un domeniu sunt legate de evitarea oricărei confuzii pe care ar putea să o creeze numele. De asemenea, trebuie să eviți alegerea oricărui tip de nume abuziv sau intenția de a obține profit prin vânzarea sa, fapte care se soluționează pe cale juridică.
Marca
În accepțiunea OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci), conform Legii Nr. 84/1998, „orice semn susceptibil de reprezentare grafică” este considerat a fi o marcă. Ea servește la diferențierea produselor sau serviciilor unei companii pe piață și poate fi reprezentată de litere, cifre, culori, forma unui produs sau designul unui ambalaj, de exemplu.
Atunci când alegi numele unei mărci trebuie să ții cont de unicitate, pentru a evita o posibilă încălcare a drepturilor altui titular. Acest aspect poate fi verificat pe site-ul celor de www.wipo.int – World Intellectual Property Organization, iar desfășurarea procesului devine cursivă, având în vedere faptul că înregistrarea mărcii este mai îndelungată și mai complexă. Cel mai relevant avantaj care reiese din relația celor două elemente este faptul că marca înregistrată oferă protecție asupra domeniului, dar nu și invers.
Marca îi acordă titularului drepturi exclusive, iar domeniul le conferă pe acelea de utilizare asupra numelui. Din punct de vedere al drepturilor care decurg, se face o distincție clară între avantajele înregistrării celor două, cu toate că acestea se află într-o relație de influență reciprocă. Deși este un procedeu mult mai complex, înregistrarea unei mărci oferă mai multe drepturi care nu pot fi contestate. Pe de cealaltă parte, deținătorii domeniilor web trebuie să aibă în vedere că o rezervare nu asigură siguranța neîncălcării anumitor drepturi legale ale altor părți.
Cele două joacă un rol important în consolidarea brandului, oferind coerență identității acestuia. Situația ideală este cea în care denumirea firmei și cea a domeniului sunt similare sau chiar identice. În cazul în care optezi pentru o extensie personalizată tipului de business/content, precum „.blog”, de exemplu, un provider de hosting îți poate oferi acest lucru. Însă cea mai sigură alegere este reprezentată de domeniile „.ro”, resprectiv „.com”, în cazul extinderii în afara granițelor României. Iar cel mai important aspect dintre toate este acela că procesul de înregistrare al domeniului trebuie să se desfășoare concomitent cu cel de înregistrare a mărcii.