Marketerii știu că e-mailul este unul dintre canalele de comunicare online care merită explorat și care generează rezultate substanțiale pentru businessuri, atât timp cât stăpânești un knowledge solid și știi cum să folosești inteligent această unealtă.
Un procent de 82% dintre specialiștii din marketing aleg să includă în stategiile lor e-mail marketingul, iar mulți dintre aceștia spun că ar renunța mai degrabă la Social Media decât la e-mail, conform unui raport Statista.
În acest context, este 100% o idee bună ca orice business să beneficieze de un newsletter.
Oricât de utilizate sunt platformele de Social Media, e-mailul este aplicația de care nu se lipsește nimeni. Astăzi, o adresă de e-mail este absolut necesară, iar verificarea „căsuței poștale” online este o activitate de rutină pentru toată lumea. Clienții potențiali (sau cei pe care un business i-a achiziționat deja și vor să-i țină aproape) sunt la un e-mail distanță.
Ce ne permite să profităm la maxim de acest canal de comunicare este, însă, doar o implementare bazată pe o strategie complexă din mai multe puncte de vedere: stabilirea obiectivelor, selecția audienței, crearea unui conținut relevant, a unui design atractiv și cunoașterea altor detalii ce țin de platforma utilizată, trimiterea și optimizarea e-mailurilor.
În acest material, vom analiza pe scurt tot ce trebuie să știi înainte să abordezi tehnica newsletterului.
Mai jos am adunat informații utile, segmentate în 6 părți esențiale ale implementării unui newsletter, astfel încât să fii good to go în cee ce privește newsletterele, fie că ești un antreprenor curios sau un marketer care caută îndrumare.
1. Stabilirea obiectivelor și a „planului de bătaie”
Înainte de orice, e importantă stabilirea unui „plan de bătaie” legat de scopul e-mailurilor care vor fi trimise.
Implementarea trebuie să aibă relevanță raportat la obiectivele generale de marketing ale businessului: îți dorești să transmiți informații relevante despre businessul și domeniul tău sau plănuiești să generezi vânzări directe prin aceste e-mailuri? Această distincție este importantă, deoarece ea ne ajută să stabilim tipologia materialului pe care îl trimitem: fie un newsletter, fie un e-mail comercial.
Newsletterul este un tip de text trimis frecvent bazei de contacte. El conține informații relevante despre un domeniu sau despre un business, cum ar fi noutăți, știri și orice l-ar putea interesa pe cel care primește e-mailul respectiv.
Spre deosebire de newsletter, care funcționează prin crearea unei comunicări constante, chiar pe termen lung, există e-mailurile comerciale care au ca scop generarea directă de lead-uri. Ele sunt, de exemplu, mesajele prin care oferim discount-uri, informăm despre promoții și cele care, în general, au un call to action către site-ul unde cititorul este încurajat să realizeze o acțiune.
În principiu, ambele folosesc același canal de comunicare, astfel încât sfaturile despre implementare sunt similare.
2. Construirea și segmentarea audienței
Înainte de trimiterea e-mailurilor, e important să ne gândim la cine vrem să ajungă acestea. Oamenii (potențial) interesați de businessul tău ar trebui să aibă oportunitatea de a se abona la newsletter, iar, în timp, o listă de adrese de e-mail (un public construit voluntar, practic) va fi asul tău din mânecă.
Pe aceștia te poți baza că au deja un interes față de domeniul în care tu oferi soluții. De aici începe implementarea complexă în care fie cultivi acest interes și îl crești în timp, ca mai apoi oamenii să apeleze negreșit la tine, fie abordezi strategii directe, în care mergi înspre audiență cu mesaje care să stârnească acțiunea imediată – lead-urile.
Mai mult de atât, odată ce ai o bază consistentă de contacte, aceasta trebuie segmentată astfel încât e-mailurile să ajungă doar oamenilor cu adevărat vizați de acestea. De exemplu, poți să-ți împarți clienții în segmente B2C sau B2B, caz în care e nevoie de crearea unor texte cu ton specific. La fel, poate e-mailul tău are ca target publicul care a apelat deja la serviciul/produsele tale, iar prin el îți dorești să le răsplătești fidelitatea. Vei trimite acest e-mail doar segmentului care se află în această situație.
3. Subject line și preview text
Decizia unei persoane de a deschide un e-mail se face pe baza titlului pe care îl vede fie direct în inbox, fie în notificare. Practic, ca marketer, ai la dispoziție cam 6 – 10 cuvinte pentru a face cititorul să dea click pe mesajul tău și să afle mai departe ce dorești să-i transmiți prin acesta.
Rata medie de deschidere a unui email este considerată a fi de aproximativ 17%. Dacă vrei să te situezi în jurul ei sau să o depășești, trebuie să stăpânești strategiile de creare a unui subject line puternic și a unui preview text complementar și relevant.
Câteva lucruri de luat în considerare:
- Subject line-ul și textul de preview trebuie să fie în concordanță cu mesajul e-mailului
- Nu include cuvinte spam-triggering. Există unele elemente care pot face ca mailul să ajungă în spam, cum ar fi: „câștigă”, „profit”, „click aici”, semnele de punctuație multiple sau scrierea cu literă mare a cuvintelor. Renunță la ele.
- Există posibilitatea de personalizare a mesajului cu prenumele celui care primește mesajul. Într-o lume a mesajelor standardizate, acest lucru îl ajută să ia decizia de a da click pe mesaj, fiind un ton mai personal și adresat direct.
- Folosește-te de arta copywritingului pentru a crea curiozitate și interes. De exemplu, tehnica AIDA este foarte utilă, poți afla mai multe despre ea aici.
- Poți folosi power words, cum ar fi: „disponibil”, „nou”, „upgrade”, „astăzi”, „soluția”, „sfaturi” și altele.
4. Crearea unui conținut relevant și atractiv
Odată hotărât obiectivul și pregătită audiența căreia ne adresăm, urmează să stabilim ce vom transmite.
Un newsletter conține întotdeauna informații relevante pentru abonați. Atâta timp cât există un mesaj pe care vrem să-l transmitem, de exemplu un update legat de un serviciu sau produs, un share al articolului nou de pe blog, vești despre modificări din cadrul businessului și altele, acesta merită împărtășit.
Pe scurt, conținutul trebuie să includă: o formă de salut, o introducere clară, corpul textului (informația propriu-zisă), un call-to-action și o formulă de încheiere.
Textul unui newsletter trebuie să fie cât mai scurt, fără a exclude esența mesajului. Statista ne arată aici că media timpului petrecut pentru a citi un e-mail de la un brand este de aproximativ 10 secunde. Scopul creatorului unui newsletter este să aducă cititorul la a face acțiunea propusă, iar acest attention span atât de scurt este provocarea cea mai mare. Două aspecte pot duce la succes: informația să fie relevantă în sine, iar textul să fie construit astfel încât să-l câștige pe cititor.
Cât despre acțiunea propusă, sau call-to-action-ul de inclus în mesaj, este ideal ca acesta să fie unic în cadrul unui e-mail și să fie ușor de abordat. Butoanele de acțiune sunt o parte importantă a mesajului. Pe ele trebuie scris CTA-ul și ele sunt finalitatea (ideală a) emailului: dacă omul va da click pe buton, înseamnă că newsletterul a funcționat.
Totuși, există newslettere de succes care nu au neapărat ca scop ducerea cititorului către altă platformă (website, blog, pagini Social Media), ci ele mizează pe ideea că e suficient ca cititorul să fi citit textul și să se fi informat prin simpla lectură a mesajului.
5. Design și platforma utilizată
Există multe platforme utile și ușor de găsit prin care crearea unui e-mail este foarte accesibilă. Builderele sunt special concepute pentru a adăuga simplu text, imagini sau video-uri, butoane pentru CTA și altele.
Design-ul este o parte fundamentală a acestei tehnici de marketing. Rezultatul vizual, adică ceea ce va fi afișat pe ecranul cititorului, trebuie să-l încurajeze să citească. Dacă formatarea este neatentă, textul este aglomerat și nu există măcar o imagine în corpul mesajului, e foarte probabil ca abonații să nu aibă interesul necesar de a lua în considerare mesajul.
Important este să ne asigurăm că e-mailul va arăta impecabil pe desktop și mai ales pe mobil. De asemenea, fontul trebuie selectat astfel încât să fie ușor de citit, atât ca dimensiune, cât și ca aspect.
6. Trimitere și raport
Mesajele de comunicare pe care le scriem sunt menite să ajungă în atenția publicului nostru la momentul perfect. Pentru asta, există studii și indicații cu privire la zilele sau orele în care e recomandat să publicăm sau trimitem un e-mail.
În cazul newsletterului, contează mult și obiectivul mesajului sau domeniul de interes în care se încadrează mesajul. De aceea, trebuie realizat un research individual în funcție de businessul din perspectiva căruia ne adresăm. Unele mesaje vor avea efectul maxim dacă sunt trimise dimineața în zilele săptămânii, altele pot fi accesate mai degrabă după-masa sau seara.
Provocarea constă tocmai în găsirea acestui moment perfect în care tipologia de abonați la care ne gândim se află în gradul maxim de disponibilitate de a deschide (și citi) newsletterul trimis.
Un sfat util este verificarea rapoartelor generate în urma trimiterii unor newslettere. Platforma de lucru oferă acces la toate detaliile recepționării mesajului (de la ora deschiderii, la numărul de deschideri, la click-urile realizate și multe altele). După un timp, comportamentul abonaților devine predictibil. Aceasta este unealta perfectă care ne poate ghida în trimiterea cât mai inteligentă a mesajelor.
Sperăm că acest scurt ghid a fost util în înțelegerea elementelor de bază ale tehnicii newsletterului. La Klain, serviciile de e-mail marketing sunt o parte importantă din activitatea noastră. Aici puteți afla mai multe despre modul în care ne aplicăm expertiza, generând rezultatele dorite de client.