Vremurile se schimbă, generațiile evoluează și platformele de socializare se transformă treptat, iar odată cu ele aduc la înaintare concepte și stiluri diferite de a consuma și utiliza contentul. Dacă pentru mulți cuvântul TikTok reprezintă sunetul familiar al ceasului ce îți șoptește trecerea timpului, pentru generația Z acesta devine o nouă casă virtuală, renumită pretutindeni.
Mutând focusul de la conținutul static, de lungă durată, către o lume în care totul se petrece în cât mai puține secunde și într-o doză cât mai concentrată, TikTok a devenit cu rapiditate platforma cu cel mai surprinzător și marcant nivel de creștere și de integrare într-o comunitate dornică de nou și diferit.
Lansată în 2016, cu peste 1 miliard de utilizatori activi prezenți și dispersați peste tot în lume, dintre care 689 de milioane de utilizatori activi lunar, aplicația a fost descărcată cu entuziasm de mai bine de 2 miliarde de ori. Așezându-se ferm în fața platformelor precum LinkedIn, Snapchat și chiar Twitter, TikTok și-a găsit cu ușurință o comunitate tânără și loială unde colaborarea și creativitatea reprezintă elemente esențiale. În prezent, TikTok este disponibil în 155 de țări și în 75 de limbi.
Acolo unde Instagram a avut nevoie de 6 ani pentru a ajunge la un număr similar de utilizatori, TikTok a necesitat doar jumătate din acest timp, având parte de o creștere explozivă în special în perioada pandemiei COVID. Lipsiți de conexiunea și interacțiunea umană cu care erau obișnuiți, tinerii și-au găsit un nou refugiu în lumea constant schimbătoare și captivantă a acestei platforme.
În fiecare zi, un minim de 52 de minute este petrecut pe TikTok de către utilizatori, devenind cea mai descărcată aplicație atât în anul 2020, cât și în 2021. Pentru Statele Unite ale Americii, vârsta utilizatorilor este în medie cuprinsă între 10 și 29 ani.
Înainte de creație a fost conceptul, iar pentru TikTok dorința a fost de la bun început de a dezvolta o platformă dedicată unei audiențe sub vârsta de 18 ani, deosebindu-se astfel de ceilalți titani din social media. Analizând și urmărind comportamentul și obiceiurile publicului țintă, creatorii au oferit utilizatorilor exact ce își doreau și ceea ce le lipsea – libertate totală în exprimare. Fie că este vorba de cântatul piesei preferate în baia prietenei cele mai bune, prezentarea unei noi achiziții speciale sau simple nimicuri haotice, TikTok oferă utilizatorilor săi un spațiu dedicat pentru a fi ei înșiși. Oricine poate crea conținut, despre orice. Spre deosebire de competitorii săi, TikTok este o platformă de entertainment și nu de lifestyle. Realitatea nefiltrată, glumele nișate și lucruri similare ce altundeva ar putea fi cu ușurință ridiculizate se văd încurajate aici. Datorită accesibilității de a intra în conversație cu altcineva și de a lua parte la activitatea lor printr-un „duet”, ce permite colaborarea cu acel creator de conținut, barierele sunt ridicate și toată lumea este invitată să își spună părerea.
Formatul aplicației este de asemenea gândit într-un mod unic, care a inspirat și determinat numeroase alte platforme în a face schimbări drastice – the swipe up. Cu o simplă mișcare a degetului, conținutul curge încontinuu, schimbându-se constant în funcție de interacțiunile noastre. Algoritmul învață odată cu utilizatorul preferințele acestuia, pentru a-i oferi mai apoi o interfață curatoriată, menită să îl țină captivat cât mai mult timp. Neavând limite și putând da astfel scroll fără oprire, se poate intra cu ușurință și pe neobservate într-un loop infinit.
Impactul platformei a decentralizat ordinea obișnuită a conținutului și a felului în care acesta se consumă, totul devenind deodată cu și despre video content scurt și direct. În doar câteva secunde sau minute sunt expuse diverse idei, prezentate produse noi de testat sau sunt împărtășite fragmente din viața de zi cu zi. Instagram Reels este versiunea inspirată de TikTok, cu însăși întreaga interfață a Instagram-ului urmând să se schimbe radical, în același format similar de scroll infinit, neîntrerupt.
Având o comunitate loială, compusă majoritar din tineri, TikTok a fost denumită platforma cu cea mai impresionantă și rapidă creștere din toate timpurile, constituind și una dintre cele mai descărcate aplicații la nivel mondial în ultimii 3 ani. Astfel, nu este de mirare că agențiile de marketing au început să dedice timp și conținut acestei platforme, unde totul are șansa de a ajunge viral. Reach-ul platformei este substanțial mai vizibil și mai profitabil, datorită numărului masiv de utilizatori, familiar cu tot ce înseamnă digital content.
Brandurile optează să prezinte produse noi prin intermediul creatorilor de conținut ce le testează live alături de comunitatea lor proprie, creându-se astfel o opinie naturală, de încredere, bazată pe cuvintele de încurajare ale creatorului. Acest sentiment de intimitate oferă mai multă valoare acestor review-uri, iar frica de a fi exclus din ceva atât de popular îndeamnă la achiziționarea imediată a produselor. Cu doar un singur video, totul se poate schimba.
Bella Poarch, utilizatoare care actual deține video-ul cu cele mai multe vizualizări (peste jumătate de miliard) a fost catapultată într-o viață plină de faimă și popularitate, întocmai datorită unui simplu video viral. În acesta, Poarch dă ritmic din cap și face lipsync la o piesă, preț de câteva secunde – și nimic mai mult. Acum, bucurându-se de notorietate, o piesă celebră și fani diverși, aceasta a devenit un exemplu pentru puterea pe care o simplă postare o poate avea și capacitatea sa de a-ți transforma radical viața.
De la dezbateri aprinse, conspirații inocente, brand marketing și frânturi din momentele zilei, TikTok cuprinde o varietate uimitoare de content, care a captivat generația mai tânără cu o putere copleșitoare. Zilnic, 90% dintre utilizatorii acestei aplicații o accesează, iar trendurile ce contează iau naștere aici. Mutând atenția spre conținutul concentrat și scurt, fără cuvinte pompoase sau modificări excesive, noul competitor din sfera conținutul digital a venit și e gata să transforme fundația.
TikTok, TikTok – sunteți gata de schimbare?